Hallåja, hemma i friska Sverige.

Samos var så galet över förväntan. Helt fantastisk natur och som vanligt på grekland: god mat, en aldrig svikande sol, romocola och MIG på balkongen och just fekkin härligt.

Läste Marian Keyes på stranden tills sidorna ramlade ut, tog ungefär 100 kort om dan, besteg berget i Pythagorio där vi  bodde, tittade på vackra båtar i hamnen, åt god grekisk yogurt och gigantiska nektariner till frukost, köpte olivolja och honung, druckit kaffe som smakade jord, flöt i saltvattnet, blev inte störda av försäljare, hyrde cyklar och cyklade oss svettiga till Psilli Ammos.
Komprimerade resten av sightseeingen till en dag då vi hyrde bil och drog till Samos stad, sen till mysiga blåsiga Kokkari med stooora vågor. Sen kanske det vackraste av allt då vi körde genom näktergalsdalen på slingriga vägar upp, upp så man fick tryckutjämna och kom fram till bergsbyn Platanas med vidunderlig utsikt. Det gick inte att ta annat än vykortsbilder hela tiden. Potamivattenfallen och Manolates och Mytilini och Choras hanns också med.

Nu  är det fyra dar kvar tills jag ska börja jobba men det känns som precis lagom att semestern tar slut på måndag. Utvilad och ledigad to the max.
Så, nu heter hon inte Ornby utan Jönsson.

Jag kom ner vid lunchtid på fredagen men det var lite försent upptäckte jag efter ett tag. Duka, löva, köra, placera, hamra, rycka, slita. Men det var härligt. Klockan 22.30 började vi med det viktigaste, det vill säga måla naglar och fixa.
Upp klockan sju och sätta ut bokstäver och locka hår och lägga brudmake. Så jäkla jäkla fin blev hon.
Längtar efter korten när hon kom på att hon måste släppa ut hönsen och tar på sig gummistövlar och knatar ut i stallet med brudklänning och håruppsättning.

Fotografering vid Dalälven och sen vackert i kyrkan. Prellen var 20 min försenad. Jag och Johanna hade INTE övat på vem som skulle ta brudbuketten.

Fyrspann och spelemänskortege till festplatsen, där det var chokladfontän och champagne.

Middagen tog 4 timmar och fem minuter och jag tror det var tjugo tal. Jag och Tobias var lagom stressade som toastmaster och toastmadame. =) Men allt gick jättebra och det var bra tal.

Dans till coverstation och tårta och bröllopsvals.

Underbar dag och härlig kväll.

Imorgon åker vi till Samos. När jag sprang genom ett ösregnande gamla stan nyss kändes det extra härligt.

Vacker dukning

Skor och tiara

Färdigfixad o färdigsminkad!

Per & isabel

gos

Fy farao vilken lyxdag.

Åkte till Sturebadet och fick härlig samezen-behandling. Bodyscrub med stora saltflingor. Kamomillbad i träbadkar. Massage med varma lavastenar. Stor morgonrock och ett kit med Kerstin Florian-krämer. Solade lite solarium. Lite bastu.

Planet Food-lunch och kom sen på att Nathalie nog har rea. Japp, 50 procent. Hittade ett par svartguldiga Marc Jacobssandaletter som är så söta så jag dör och till och med sköna. Dom fick ta det sista av mitt presentkort.

Shoppade stora kassar med bröllopspresenter och hade låånga armar när jag kom hem. Blev tvungen att dammsuga och diska och svabba golv för att upphäva lite av lyxen.

Sen kom J och vi drack bubbel och bokade efter mycket beslutsångest en resa till härliga Samos och Pythagorion. Det finns ju så många fina Greklandsöar.
Men åh vad jag längtar till tsatsiki, souvlaki, saltvatten och säker sol. Nästa onsdag åker vi.

På baljan till Lökholmen.

Gosigt i Sandhamn

Blått vatten. blå himmel.

Här är stockholms finaste kyrka. Vi åt mackor utanför den innan Bruno, som inte var en fantastisk film.

J vid stenbrottet på Ekerö, efter sillunch med svärisar.